Saturday, January 1, 2011

Benci

manusia.bila manusia da membenci sesama sendiri,memang sampai bila bila akan membenci.walaupun sudah beribu kali meminta maaf kerana kesilapan yang dilakukan,tetapi manusia tidak tahu untuk memaafkan.ye memang senang untuk mengatakan maaf.dan bukan sukar untuk mengatakan 'aku maafkan kau'.

aku mengaku,kadang kadang aku juga begitu.memang sukar memaafkan orang.tapi ta semua orang aku perlakukan begitu.lihat pada kesilapan apa yang dia lakukan pada aku.lihat pada keikhlasan hati dia.tetapi apabila aku meminta maaf kepada orang,aku cuba untuk mengucapkan berkali kali supaya dia memaafkan aku.sampai la ke tahap yang aku rasa sudah cukup untuk mengucapkan kata maaf,aku akan berhenti.dan jika orang itu masih tidak mahu memaafkan aku,aku mula rasa benci.sebab dia mungkin benci aku.

jangan salahkan aku jika kita bertemu,aku tidak menegur kau.jangan salahkan aku jika aku memaki kau pada kawan kawan kita.aku benci.aku akan benci orang itu sampai bila bila.dan aku tidak mungkin akan mengucapkan kata maaf itu lagi.tetapi,jika suatu hari kau cuba meminta maaf pada aku,aku akan pertimbangkan.aku cuba memaafkan kau.aku cuba menjadi sahabat kau semula.sebab aku bukan kejam macam kau.tidak tahu untuk memaafkan orang yang telah meminta maaf.

untuk pengetahuan kau semua,aku bukanlah manusia yang suka bermusuh.aku benci musuh.dan tiada dalam kamus hidup aku perkataan musuh itu.benci mana pun aku pada kau semua,aku masih anggap kau sahabat aku.cuma tunggu kau mengucapkan kata maaf pada aku.

maafkan aku sekali lagi wahai sahabat.

.Neddy.

No comments: