Saturday, May 7, 2011

Kuah Lodeh (Lontong)


semalam, aku teringin na makan lontong. tiba tiba pulak craving. so, aku suruh mak aku masak sebab kuah lontong dia memang paling terbaik la kan. lagi pun time time macam neh, kalau na beli kat luar memang harapan. mak aku da siap pergi pasar, balik balik dia bawak barang and suruh aku buat lontong sendiri. dia kata dia ajar, aku yang buat. so, aku da master la buat kuah lontong neh. walaupun baru first time, tapi alhamdulillah, kuah lontong aku menjadi. aku na kongsi recipe kuah lontong mak aku dekat korang semua. selamat mencuba!

BAHAN BAHAN :

tumbuk sampai lumat :
- kunyit sebesar ibu jari
- bawang putih 3 biji
- bawang kecik 8 biji
- udang kering 1 peket kecik

- serai 2 batang (dititik)
- lengkuas (agak agak jela & dititik)
- garam kasar (secukup rasa)
- santan 750g

- so'on & tauhu kering (rendam)
- carrot sebiji (potong memanjang)
- sengkuang suku biji (potong memanjang)
- kacang panjang 5 batang
- kobis setengah biji (koyakkan daun & potong besar-besar)
- tempe (goreng sikit)

CARA-CARA MEMASAK :

1- tumis bahan yang ditumbuk sampai naik bau
2- masukkan air (kalau guna periuk besar, air suku periuk)
3- masukkan santan, serai & lengkuas (tunggu sampai mendidih)
4- masukkan garam besar
5- masukkan soon&tauhu kering, sengkuang, carrot, kacang panjang, kobis & tempe
6- masak kuah & make sure sayur ta masak sampai lembik

*kuah dimakan dengan nasi impit & sambal goreng ikan bilis/kuah kacang (ni aku ta belajar lagi. hehe)

.Neddy.

No comments: