Wednesday, March 23, 2011

Pedih


ketika saat kita mempunyai masalah, ramai yang hulurkan tangan memberi bantuan. dan ada juga yang tidak hiraukan kita. menceritakan masalah kepada orang yang salah, memang menyakitkan hati. bukan saja bantuan tidak diberikan, malah dimarahinya pula. kalau kita di tempat itu, apa yang kita rasa? pedih di hati, ta payah cakap. sakit bagai dicucuk dengan pisau tajam.

ada yang mahu menghulurkan tangan, bantu. orang itulah yang kita tidak ceritakan masalah kita kepada dia. rasa malu pun ada. serba salah bila ta beritahu dia apa masalah kita. tapi bila seseorang itu tidak menceritakan masalah dia kepada orang tertentu, bererti dia tidak mahu menyusahkan orang itu. kata orang, bukan senang na balas budi baik orang lain.

kadang kadang kita perlu fikir, ta semua masalah kita perlu cerita kepada orang lain. bukan apa, malas mahu meminta simpati. kita perlu tau bagaimana mahu menyelesaikan masalah sendiri. bukan semua benda perlu mengharap bantuan orang lain. sebagai manusia normal, kita dikurniakan dua tangan, dua kaki, dua mata, hidung dan mulut. cuba fikir apa kita boleh buat dengan kurniaan itu semua untuk menyelesaikan masalah?

.Neddy.


2 comments:

Unknown said...

cuma utk berdoa..kot..

Neddy Razak said...

nuyuin : yeah. maybe. :)